Antidoping

Driv IL er godkjent som et rent idrettslag 18.9.2013.

Hvorfor rent Idrettslag?

Enkelte tror kanskje at det ikke er behov for å drive holdningsarbeid mot doping i Norge fordi dopingmotstanden er så solid og rotfestet.

Dessverre er doping en utfordring i ungdoms- og treningsmiljøer i Norge, og ikke bare i internasjonal toppidrett.

Skal idretten opprettholde sin rene verdiprofil for fremtiden, er det viktig at idrettslaget er en tydelig verdiformidler for en Ren idrett.

Antidoping Norge

ANTIDOPINGPOLICY

Driv IL tar sterk avstand fra bruk av dopingmidler,
og har disse retningslinjene i klubben:

1. Verdier og holdninger
    • Vi tar sterk avstand fra all bruk av dopingmidler, og følger derfor vår verdiprofil som et rent idrettslag.
  2. Kunnskap
    • Vi har en lenke på våre hjemmesider til www.antidoping.no slik at alle medlemmer har enkel tilgang til oppdatert informasjon om antidoping.
    • Vi gjennomfører Ren Utøver med våre aktive utøvere over 15 år og diskuterer dopingspørsmål.
  3. Regelverk
    • I Driv IL er alle i støtteapparatet (trenere, lagledere osv.) medlemmer av idrettslaget og forplikter seg gjennom medlemskapet til å følge NIFs lov og antidopingbestemmelser.
    • I Driv IL er alle utøvere kjent med at de plikter å avgi dopingprøve fastsatt av Antidoping Norge.
    • I Driv IL har våre utøvere en avtale med bortfall av godtgjøring for de som blir dømt for brudd på dopingbestemmelsene.
  4. Bevisstgjøring
    • Driv IL samarbeider kun med treningssentre som tar antidopingarbeidet på alvor.
    • Driv IL anbefaler et variert og riktig kosthold fremfor kosttilskudd. Vi gir våre utøvere kunnskap om dette.
    • Driv IL anbefaler å ta kontakt med en ernæringsekspert/lege før eventuelle kosttilskudd benyttes.
    • Driv IL synliggjør vårt antidopingarbeid gjennom sertifikat på klubbhuset.
    • Driv IL informerer besøkende om vår verdiprofil som rent idrettslag gjennom speaker på idrettsarrangementer.
  5. Beredskapsplan
    • Leder i Driv IL skal kontaktes ved mistanke om doping eller dopingsaker som involverer våre medlemmer.
    • Driv IL har nulltoleranse for doping, men vi tar vare på våre medlemmer og bryr oss om hverandre.
    • Vi tar opp saken med vedkommende hvis det er mistanke om bruk av doping eller hvis noen har avlagt positiv prøve.
    • Vi ber utøveren fortelle sannheten og stå for det vedkommende har gjort.
    • En dopingmistenkt utøver skal alltid få oppfølging av idrettslaget eller helsepersonell, som tilbyr hjelp og støtte.
    • Utøvere som har avlagt positiv dopingprøve får ikke representere Driv IL før forholdet er avklart.
    • Driv IL utnevner en person som kan håndtere media, og forbereder denne personen godt på aktuelle spørsmål.

Driv IL samarbeider med særforbundet, idrettskretsen og Antidoping Norge i dopingsaker.

Rent Idrettslaghttp://www.rentidrettslag.no/Images/logo-norgesidretforbund.jpghttp://www.rentidrettslag.no/Images/customerlogo.png