Intelligent rullekjøring

Intelligent rullekjøring

Det kan sies masse om dette tema, men her ønsker jeg bare å lage en kort og punktvis gjennomgang av teknikker i rulla som øker sikkerheten, sparer krefter og får det til å flyte bedre - noe som igjen fører til bedre tid på samme kraftuttak.

  1. Sørg for å ha konstant passe avstand til syklisten foran deg (30 cm til 1 m) 
  2. Alle glipper større enn dette skal kjøres inn sindig og kontrollert. Unngå ekstraordinære kraftuttak og rykk. Tenk på å ”dra med deg” rekka bak deg selv som en dominoeffekt.
  3. Det største unødvendige kraftuttaket kommer gjerne i bakkant av rulla hvor du kommer bakpå i forhold til å skifte over i fartsrekka. Da oppstår det gjerne en glippe på flere meter som må kjøres inn. Dette koster masse krefter og skaper farlige situasjoner med mye trekkspill. Det er flere grunner til dette. Følgende kjøreregler kommer godt med her.
    1. Lær deg navnet på den som kommer etter deg. Rop **** sist i god tid før personen må legge seg over. Gjerne så tidlig som i det øyeblikk du selv skifter fil.
    2. Vær konsentrert og lytt etter navnet til den som skal skifte før deg. Da er du mer på alerten selv når din tur kommer.
    3. Når du er kommet over i fartsrekka er det meget effektivt å legge seg ca. 10 til 30 cm til høyre hvis veien tillater det. På denne måten gjør du overgangen til neste dun vesentlig mer smidig og sparer duge krefter selv om det koster litt mer for egen del. Når den bak deg er på hjul sklir du rolig tilbake i rekka. Dette sparer laget for masse krefter.
  4. Når du er i front i fartsrekka koster det noe mer å kjøre seg fram pga av luftmotstand.
    1. For å opprettholde samme fart må du legge noe mer krutt i støvlene i front men ikke så mye kraft at du lager luke til den bak.
    2. Når du er jevnt med syklisten til venstre, sklir du rolig over mot transportrekka. Det hjelper ofte at førstemann i transportrekka gir et kort signal om at du er langt nok fremme.
  5. Forskjellene i fart mellom transportrekka og fartsrekka skal være ca 1 – 2 km/t (30 cm i sek). Det innebærer at du sakte sklir nedover rekka med en person hvert 10-15 sek.
  6. Gi ros og positive kommentarer til de som kjører stabilt, trygt og med fornuftig fart. Dette er med på å holde stabilitet i rulla. Ikke bare er det lettere å opprettholde en ønsket handling med positiv feedback men også andre i rulla vil plukke opp god adferd i stedet for å bli korrigert for det motsatte.
  7. Hvis det er nødvendig med korreksjon av kjøremønsteret til en syklist, vær konstruktiv og tydelig i tilbakemeldingen til din kollega. De fleste ønsker faktisk å bli gjort oppmerksom på det hvis de har unoter som bør korrigeres. Hvordan skal vi ellers bli bedre? 
  8. Er du sliten og ikke klarer å følge tempoet til rulla har du et eget ansvar for å legge seg på halen og få seg en nødvendig pust i bakken. Vær skjerpet og klar. Spesielt i front og ikke minst i bakkant. Si fra gjerne en runde før du vil på halen så kapteinen og den som kontrollerer halen er forberedt.
  9. Spis og drikk i på halen eller i transportrekka med mindre du er såpass rutinert at du klarer dette i fartsrekka.
  10. Og ikke minst, for å sitere kollega Per Chr. Dælin fra 17-timer’n, kjør for å gjøre den bak deg god.